onsdag 19 januari 2011

"... och så måste jag sänka mina krav också"

Grejen är att jag inte är nån pedant eller ens behöver ha varje milimetersak helt rätt och perfekt. Jag är även duktig på att rycka på axlarna och säga "Det här får vara bra nog!". Jag har inte heller någon sorts livinställning om att prestationer gör en lycklig. Ändå. ÄNDÅ. så sitter den där argfrustrerade klumpen inuti och vill liksom bryta sig loss. Vilket den ibland gör. Min man kallar det en del av min konstnärliga sida. Alla stora konstnärer är väl mer eller mindre kända för sina utbrott och egenheter. Dock gäller ju inte mina utbrott bara det konstnärliga utan här kan jag bryta över en lektionsplanering som inte alls blivit som jag tänkt eller en plåt med lussekatter jag glömt pensla. Och sedan gäller det ju klart större saker och sammanhang också.

Det roligaste av allt kan jag ändå tycka är när man pratar med folk sin lite vrickade ångest. Då får jag nästan alltid det lite huvudklappande och smått frustrerade rådet att jag ska sänka mina krav. Som om det vore det självklaraste rådet i världen. Men som om jag inte VET det! Som om jag inte arbetar med det. Men det komiska i allt det här är ju just det att när man känner sig platt av prestationsångest och stress över tillfällig perfektion så är det ju precis så jag tänker mitt i "... och så måste jag sänka mina krav också!". Som om det kravet inte ger en prestationsångest liksom!

Och idag så hamnade jag över en plåt med jäsande piroger och vräkte ur mig min prestationsångest vad det  gäller ritandet över min otroligt förstående man. Hur jag vet hur mycket bättre jag borde kunna bli och hur det känns som jag står stilla. Och hur ALLA ANDRA är så mycket bättre än mig. Så frustrerad. Men ibland tror jag att det är de känslorna i maggropen som driver mig framåt. Men ibland kan jag önska att jag bara var någon som tyckte om att stå stilla.

.
.
.

Och på tal om stilla. Har inte, utöver tillfällig prestationsångest, några som helst väggklättrartendenser nu. Jag vet ärligt inte vad det är för något som kommit över mig men låt det stanna! Är fasligt effektiv emellanåt faktiskt. Hoppas det håller i sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar