lördag 1 januari 2011

Nytt år och ett försök till summering

Här sitter jag nu 2011. Tycker det känns konstigt hur man liksom från en dag till en annan sitter på slutet av ett år och sedan helt plötsligt befinner sig i början på ett annat. Fast det egentligen bara är dagar som skiljer. För är man sådär på slutet så är man liksom beredd att packa ihop och summera. Lägga grejerna på hyllan och blicka framåt. Man vet vad som har hänt och man gör bedömningar om årets "lyckograd" beroende på vad man känt och vad som hänt. Men i början är det annorlunda - då blickar man framåt med tankar, förhoppningar och rädslor. Var befinner jag mig vid den här tiden nästa år? Är det i år jag lyckas med dittan och dattan? Kommer jag gå ner 550 kg? Kommer jag någonsin få jobba? Kommer vi få ordning i vår vardagsröra?

Ja, jag är långt mycket bättre på det där med att blicka framåt. Gärna år framåt och händelser framåt som kanske aldrig ens kommer bli av på det dramatiska sätt som jag har föreställt mig. Att summera är jag ganska dålig på för jag kommer aldrig ihåg så bra på det sättet. Är jag glad idag så får jag för mig att det var ett fantastiskt strålande år med fantastiska människor och händelser som det måste skrivas i historieböckerna om. Är det däremot en dålig dag så kan jag då rakt inte säga om det varken var bra eller dåligt och kan få för mig att året var skit men ändå förvirra mig då jag faktiskt kan minnas saker som varit roliga.

Men jag ska försöka göra en rent objektiv summering av 2010. 2010 var året som jag var arbetssökande och höggravid samtidigt och därmed inte hade några större planer på att söka ett jobb. Det var också året som vi fick vårt andra barn och livet därmed förändrades stort ännu en gång. Vårbruket var också försenat pga snön som låg kvar länge och det blev hektiskt ända in i juni. Vi skaffade oss också en gammal husvagn och började leva husvagnsliv lite då och då under sommaren. Jag fick också mitt första teckningsuppdrag som tog mitt tecknande till en ny nivå och jag insåg hur mycket mycket jag brinner för det här. Sedan hade jag också min första utställning med mina bilder som var fantastiskt roligt. Sedan kom vintern väldigt fort och jag fick så jag teg när jag önskade mig snö till jul. Allt som allt har 2010 varit ett väldigt hektiskt år där allt liksom bara staplats på varandra. Det har gått hiskeligt fort att det känns som alldeles nyss det var januari. Mina förhoppningar om 2011 är därför lugn och balans. Vilket det klart inte kommer att bli - men förhoppningsvis lite lugnare.

Och förutom att detta är en alldeles speciell dag för att det råkar vara den första dagen på året så påminner den här dagen också om något underbart som hände för 6 år sedan. Ja, innan det blev en massa två barn och giftermål och bondgårdsflytt så började allt med att en Elin och en underbar man  möttes på en nyårsfest och kysstes efter tolvslaget. Och allt annat efter det kom för alltid att bli helt annorlunda och mer underbart än det var innan. Det gäller verkligen att komma ihåg det nu när det gått så lång tid. Och ändå är det liksom ingen tid alls om man tänker på alla år som vi tänkt tillbringa med varandra. Underbar.

2 kommentarer: