söndag 30 januari 2011

Ledighet och jobbande i olika slag

Hostig idag. Den där förkylningen som tycks arbeta igenom oss alla systematiskt har fått grepp om mig. Verkar dock vara en lindrig variant. Känns som vi alla står lite på pausläge idag - eller är det för att jag är trött som det känns som allt rör sig långsammare. Igår var vi på trevligt kalas och idag tar vi det bara lugnt en stund. Lite halvglad för att det blev jobbande denna helg också fast vi i egentligen ska vara hellediga. Men ingen rår för att man blir sjuk - så det är bara egoisten i mig som har lite svårt att ta det. Egentligen får jag väl vara glad för att jag slipper ut jobba i tid och otid. Ovissheten om när det blir jobb är absolut det mest energikrävande med att bo på en gård. Man kan aldrig vara helt säker även om Fina mannen gör så gott han kan.

Men på onsdag verkar det som jag ska ut och jobba igen. Ganska behändigt det där, att sitta på rumpan i soffan och tänka att "Åh, jag borde verkligen ringa till skolorna och hamna på vikarielistorna igen!" och så ringer de alldeles själva och föreslår precis det man önskar. En dag sådär, i en lägre årskurs, och lagom tid. Ser fram emot det nu. Lär vara urnervös sedan. Får ta med min lärarexamen som sköld. Den hade jag ju faktiskt inte förra gången jag vikarierade! Stolt som en tok över det.

2 kommentarer:

  1. Åh vad roligt! Skön mjukstart så där. Och vissa ska minsann ha tur.. ;) Hoppas att det går bra! :)

    SvaraRadera
  2. sv: Ja snälla, kan du ha ett allvarligt snack? Jag började med ännu en bild idag, en lilja, färglade två kronblad och ja... det var det.. Fast den där bilden i inlägget är verkligen ett hopplöst fall. Jag började göra mönster i bokstäverna och insåg att det blir alldeles för plåttrigt. VIsserligen är det ju svårt att veta i förhand, men jag litar på mitt omdöme i den här frågan ;) Men jag försår ju att det är som du säger, man utvecklas om man tvingar sig till att göra klart bilder. Vi får bättra oss. :)

    Jag väntar med spänning på de färdiga bilderna av skisserna!

    SvaraRadera