måndag 27 december 2010

Så var glada julen slut

Det kryper lite i mig idag. Dagen efter julhelgen. Så var julen liksom slut bara sådär. Och jag som peppat och laddat och sett fram emot den i en evighet tycker att det känns sådär tomt. Också för att det inte riktigt blev sådär invant och förutsägbart som det var tänkt. Jag tycker om när saker blir som jag har tänkt dem. Inte så att jag minutplanerar eller nått eller vet hur allt ska bli innan det ens blir. Nej, det är inte riktigt så. Jag är nog ganska öppen samtidigt som jag har mina (van)föreställningar. Men såhär i efterhand kan jag kanske tycka att det var lite idiotiskt att önska sig snö till jul. I framtiden ska jag vara lite mer specifik: "Jag vill ha fem centimeter nysnö på julaftonsmorgonen, rimfrost på träden, strålande sol på dagen och sedan lite snö till kvällen också" - Och nej, i dessa önskningar finns ingen plats för något helvetesoväder som blåser igen alla vägarna och vi har snö ända upp i nacken och inte kan lämna gården på typ tre dagar. Inte heller där fanns någon önskan om att bonden skulle få jobba som en tok hela julhelgen och inte alls ligga i soffan, äta tonvis med choklad, kolla på film och gosa med oss som det var tänkt. Jo jag känner mig allt lite smått lurad.

Men i det hela blev det en helt okej jul. Saker blir inte som man tänkt. Det är bara att lära sig... Men jag är allt lite bitter ändå.

Fast bitterheten måste ju ändå kunna vägas upp av materialisten i mig som jublar för mina fina och braiga julklappar. Ibland när man köper julklappar till folk kan man liksom tänka att "Men äh, det här skulle de kunna köpa själva för typ 150 spänn! Vad blir det för speciellt med att jag gör det...." Men är man en fattig föräldraledig så blir man verkligen sådär hjärtans glad för varenda liten grej som tillför lite vardagslyx som man annars verkligen inte har råd att unna sig. Ja, som morgonrocken, fina träningsskor, dyra shampo, filmer och självklart min älskade scanner. Så inget jag fått har varit sådär onödigt utan bara bra - och jag skulle antagligen bara med ångest unnat mig sånt själv i vanliga fall.

Och nu är det frid i huset en stund. Sitter och väntar att håret ska torka med mina fina nya hårprodukter i och funderar på om jag ska scanna lite gamla bilder. Skulle gärna rita på någon av mina nya skisser men det verkar vara ett för stort projekt att dra igång på typ en kvart. Så det får bli någon annan gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar