onsdag 22 december 2010

Dåliga kombinationer

Ni vet min något urartade vision om julen. Allting alldeles gnistrande rent och tomtar i alla vrår och nybakat bröd på julafton. Vi får nog reducera allt det där till hälften. Eller, nej en fjärdedel. För som det ser ut nu är det bara området på 1,5 m runt granen som är det enda riktigt städade stället i hela huset. Överallt annars är det kaos. Min stökbänk är fortfarande stökig, mittenrummet uppe är knappt framkomligt, det står trädgårdsmöbler i hallen, leksaker åker ut lika fort som de städas undan, jag har försökt hitta diskbänken i tre dagar utan att hitta den och pepparkakshusen syns knappt för alla grejer runt om. Det känns minst sagt lite hopplöst allt.

Massa kaos alltså och inte en gnutta julfrid någonstans. Men jag har lärt mig att allt det här i år beror på en rad dåliga kombinationer. Så därför gör jag en jullista över saker man inte bör kombinera när man julstökar.

1. Städning och gnälliga barn: Alltså! Jag har helhjärtat och fullkomligt försökt städa idag. Jag är sällan så motiverad som jag varit idag. Jag tog till och med en rosenrot-tablett (som innan gjort märkliga saker med mig) bara för att försäkra mig om att jag ska hålla mig effektiv. Men när det kommer till gnälliga bebisar så hjälper ingenting sånt. Kombinationen är därför dömd att misslyckas.
2. Julgodistillverkning och hetsätning: Jag har gjort två satser med rischoklad. Jag har, klok som jag är, insett att jag antagligen - i det läge jag är - kommer äta upp allt julgodis jag gör. Men rischoklad kändes säkert. Kanske smaka lite. Men vad tänkte jag med!!?? För det första är rischoklad läskigt lättätet. Man blir inte övermätt och och kan i stort sett proppa i sig hur mycket som helst. Och jag är stressad. Och jag är en hetsätare. Särskilt vid stress. Ja, om vi säger så så finns ingen rischoklad kvar och just nu vandrar jag skåpen runt för annat ätbart. Suck. Inga trettio kilo ner här inte... Suck.
3. En man som jobbar mycket och en fru som städar lite: Städning är inte min starka sida. Och även om jag har gjort majoriteten av julstöket helt själv på grund av en massa extrajobb på gården pga kylan och snön - så har jag ingen större disciplin. Dessutom tjurar jag gärna ihop när jag får städa för mycket själv.

Suck.

Men det är väl ändå tur att vi inte är hemma under det riktiga julfirandet. Får helt enkelt blunda hela julaftonsmorgonen... Det är ju också en lösning...

2 kommentarer:

  1. Svar: Tack snälla Elin! Kul att du gillar den nya designen :)

    Jo, jag förstår precis allt det där, prestationsångesten och ovissheten. Var man ska börja och hur allt funkar, men det är som du säger, allt kommer med tiden. Det var svårt för mig också i början, men ju mer jag sökte information och studerade hur andra gick till väga, desto mer kunskap fick jag oxå :)

    Det löser sig i längden bara man e hungrig som sagt hehe.

    Hoppas julstressen lägger sig snart! Man får (försöka) påminna sig om att det egentligen handlar om lugn och ro med massor av mys ;) Lätthänt att man glömmer ibland haha.

    SvaraRadera
  2. Haha inte för att detta kanske känns bra att höra så blev jag så lättad när jag läste om att det finns en till i världen som inte är klar! Vi har inte ens tagit fram julgranen, och har också städningen kvar... Visserligen har vi inga ungar i huset men sju hundar som drar fram diverse tofflor och strumpor, river sönder tidningar och drar med sig flera lass snö in i hallen. Vi kör på en heldag med röjjgöra imorgon och hoppas att det går ;) lycka till och god jul :D

    SvaraRadera