torsdag 9 december 2010

Det har jag lärt mig hittills: Del IIII




Ibland är det så lätt att bara hamna där. Pennan och blocket men inte en enda idé i huvudet. Man drar sig i håret, ritar samma streck som det brukar bli och känner sig allmänt frustrerad. Just då hade det varit så skönt om någon bara kunna bestämma vad det är man ska rita. För egentligen går det mesta att rita bara man verkligen verkligen försöker. Men får man själv bestämma är det lätt att ta latvägar.

Innerst inne i mig vet jag att jag kan mycket mer än det jag gör. Jag känner ofta hur det bubblar i mig. Men hur gör man för att utmana sig själv att göra sånt man aldrig annars gör? Jovisst kan jag bestämma mig för att rita en tokig ko. Och jag skulle nog kunna göra det om jag försökte. Men var finns drivkraften att ta det hela ett steg längre. Att försöka göra det lite annorlunda och utvecklas ännu mer? Sånt är svårt att hitta alldeles själv tycker jag.

Av en händelse i somras snubblade jag över en utmaning om ett affisch-ritande till en klubb. Jag fick utmaningen och började göra saker jag aldrig tidigare hade gjort. Blev förvånad varenda gång en bild blev klar och insåg att jag aldrig skulle fixat det så bra utan att ha den där pressen från andra sidan om vad jag skulle göra. Nu användes bara den översta bilden - men jag är oavsett enormt stolt över hela resultatet.

Så det jag har lärt mig hittills är att det är lättare att utvecklas genom att bli utmanad än att sitta och traggla ensam vid sina papper. Sedan tror jag kanske också att det kan vara bra att öva sig på att hitta en egen drivkraft för att föra sitt arbete framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar