tisdag 14 december 2010

En stressad mamma som har skinkan full av jul

Grejen är ju att jag gillar julen. Eller nej, jag gillar den inte bara: jag älskar julen. Därför är det ju rent ologiskt att jag precis varje år vid den här tiden sitter som en liten sönderstressad Elin mitt i allt mitt stök (dock inte julstök) och undrar huuur i hela friden (för någon frid är det heller inte att tala om) det ska bli någon riktig jul! Ni vet riktig jul med värme, umgås, städat hus, julblommor, pepparkakshus, julgardiner, julklappar, "den rätta" adventsljusstaken, nyskurade golv, granris på trappan, den perfekta granen, lugn, mys i soffan till stämningsfull musik, risgrynsgröt-gjord-på-vår-riktiga-komjölk-och-nybakat-bröd-med-pålägg-och-man-även-tar-sig-tid-att-skära-lite-paprika-och-gurka-att-ha-på.

Ja, det vanliga...

Fast så blir det ju aldrig.

Men det konstiga är att jag varje år glömmer att det egentligen precis är såhär det är innan julafton. Och ändå är jag någon sorts jul-diktator som går under inför mitt enorma ansvar och alldeles för stora makt att skapa julfrid i vårt hus. Kanske är det bara att förlika sig med att julen inte riktigt är som jag romantiserar den. Julen är precis det jag genomlever nu blandat med allt det där andra som jag har som min vision. Och kanske är det DET som är grejen med julen.

Och hur jag ska få jul alls sen när jag jobbar är ett helt mysterie.

En klok barnmorska sa i alla fall en gång att det handlade om att sänka sina krav. Fritt tolkat så förstod jag det som att hon menade att man skulle göra jul efter sina förutsättningar. Jag är ingen pedantisk människa. Jag kommer antagligen stressa ihjäl mig ändå över att jag inte våt-torkat mina golv. Och antagligen kommer jag dagen innan julafton inse att det inte hinns med och att det kommer bli en jättebra jul ändå. Vilket det brukar bli. Men grejen är ju att jag skulle kunna lära mig att sänka kraven lite tidigare. Det var så jag tror hon barnmorskan menade. Jag är inte pedantisk. Jag är  oordningsam med ordningsamma infall då och då. Mitt hem kommer inte se ut som någon lantidyll helt enligt heminredningstidningarna - och då kanske det är bättre att bestämma hur vi ska ha det utefter våra förutsättningar.

Sänka sina krav. Det är ju just det som är mitt problem.

Men jag kollade, av rent förklarliga anledningar, inte på Äntligen Hemma Julspecial idag. Det var inte riktigt rätt dag.

1 kommentar:

  1. Tack så hemskt mycket, vad glad jag blir! :)
    Måste säga detsamma, du skriver så himla roligt, och dina bilder är ju fantastiska!

    Jag känner igen mig precis i julstressen och de förbannade golven! Men jag tänkte att om du är en jul-diktator borde du ju köra med dina undersåtar lite mer. Du ska ju helst sitta på ditt rum och dricka valfri dryck och inte behöva lyfta ett finger, det räcker med att se lite otäck ut då och då. ;)

    SvaraRadera