måndag 13 december 2010

Avslöjande




 Jag inser att jag är skyldig bloggen ett avslöjande med tanke på min förra hemlighetsfullhet. Ni vet när jag var så himlans duktig. Jag är fortfarande så stolt över mig själv!

Ett stort problem för mig är att jag aldrig blir klar. Och blir man aldrig klar så behöver man aldrig heller stå där och se sina brister inför alla andra. Man behöver aldrig heller satsa och misslyckas.

Men nu tog jag mig samman och sökte ett illustratörjobb. Egentligen tycker jag inte jag är mogen för sånt. Jag har så mycket att lära och är inte bensäker än. Men jag knopade ihop två barnboksbilder med STOR prestationsångest. Ett tag trodde jag knappt jag skulle överleva. Men jag gjorde det. Jag gjorde klart. Jag var inte helnöjd. Men jag jag skickade i alla fall.

Och fick nej.

Men det känns olikt mig ganska okej. Jag blir bara varm av att tänka på att jag vågade. Det känns som om det är nya tider på g där jag vågar mer.

Kanske kan jag ta mig samman och rita till min färdigskrivna bok nu nån gång. Jag har ju bara väntat i 6 år på att bli tillräckligt bra. Och jag skrev klart den för två år sedan efter lika stor prestationsångest. Men jag får väl se till att uppfylla bilden av mitt nya och förbättrade jag och göra klart den - precis som jag ny tar mig samman att göra klart mina bilder.

4 kommentarer:

  1. Ja, bra jobbat, tycker jag med. Kämpa på så kommer det hända grejer!

    SvaraRadera
  2. helanafunck: Ja, jag ska fortsätta kämpa! Och bli modigare. Sen får vi se :)

    SvaraRadera
  3. Tror jag sökte samma jobb som dej, fick också nej. Var det ett projektjobb åt Caliber?

    Sista tiden har flera personer i min närhet sagt saker i stil med:
    "För varje Nej du får desto kommer du allt närmare ett Ja." Det får en att se ljusare på saker :)
    Tycker det var supermodigt och duktigt av dig att söka. För du ÄR duktig!
    Och det som är fördelen med att få nej på ett illustrationsjobb: Det betyder inte att man automatiskt är dålig, de kanske bara var ute efter en annan stil.

    Jag har lagt en pinuppa i min blogg föresten. Bilden är från i somras men du inspirerade mig lite att lägga upp den. Pinup-tecknings-power!

    SvaraRadera
  4. Va kul att du vågade skicka in! Nästa gång blir det nog inte lika läskigt. det gäller att komma över tröskeln. Det kan inte bli sämre än ett nej, och som nämnt tidigare här, ju fler nej desto närmare ett ja.

    Ingen får ju allt serverat första gången, dem som verkligen lyckas e dem som biter ihop trots motgångar! Vissa ggr får man vara beredd att näst intill jobba ihjäl sig, men ohh så skönt det känns efteråt när man vet att man gjort sitt bästa. Oavsett om man fick ja eller nej.

    Jag tycker definitivt att du ska göra klart din nästa bok också! Och fortsätta skicka in till så många ställen som möjligt, man vet aldrig vem som kollar och fattar tycke för ens verk.

    Fast i grund och botten så är det viktigaste alltid att det man håller på e riktigt roligt :)

    Det måste vara helt fantastiskt att bo på en bondgård förresten.

    SvaraRadera