lördag 28 april 2012

Bloggar som lärobok?

Jag läser en del bloggar. Och som ni kanske har märkt har en del av dem hamnat här i en lista. När jag kikar igenom min blogglista är det som att kolla av ett gäng kompisar och vad de har för sig. Somliga skriver jag till så regelbundet som jag hinner och orkar. Andra skriver jag till fast vi inte alls känner varandra speciellt mycket och jag sällan får svar. Och en del smyger jag i hemlighet på.

Men det är min blogglista.

Innan jag blev teckningstokig visste jag inte alls vilka bloggar jag skulle följa. Numera är det för det mesta det som gör att jag fastnar vid en blogg. Eller bara kreativitet och inspiration.

Jag har läst en del bloggare som är grymma på att teckna som säger att de inte följer några teckningsbloggar. Mycket för att det stör dem i deras kreativa process. För uppenbarligen är det så att de jag tycker är gudomligt duktiga inte heller är osårbara för självkritik. Och sedan är det det där med att  gå sin väg utan att påverkas för mycket.

Frågan jag ställer mig då är om jag gör galet? Jag som stalkar tecknare, observerar och tar till mig sånt jag gillar. Försöker lära mig mer och mer: för jag hittar då rakt inte en enda bok eller tillgänglig kurs som lär mig allt det. Så ja jag härmas: en hel del! Jag provar och testar. Men i slutändan tycker jag att det blir jag i allt det där också.

Men visst stör det mig också! Något sjukt mycket. Med risk för att låta som att jag har hybris så är det säkert så att jag uppfattas som bättre på att teckna än vad jag känner mig. Kanske. Frågan är dock om jag hade varit mer nöjd med mina bilder om jag inte hade läst några teckningsbloggar. Men hade jag utvecklats likvärdigt då?

Det får vi kanske aldrig veta. Men jag läser vidare. Kanske plågar jag mig. Jag hoppas att jag lär mig mer och mer och mer så att jag blir så bra som jag vet att jag kan bli.

Men visst har jag lärt mig grejer...

NU!
DÅ!

7 kommentarer:

  1. Oj det är verkligen en skillnad. Nu vet jag inte hur länge det är mellan bilderna men det är en märkbar skillnad. Nu är jag inget proffs. Skulle vilja kunna rita bättre då jag gillar att teckna men när det inte blir som jag ser det i mitt huvud så ger jag upp. Som att kreativiteten slutar i armbågen eller nått sånt. Kanske går att träna upp resterande arm men jag tar mig inte tid. Och då blir man ju inte bättre. Då kollar jag på alla ni som är så duktiga ist.
    Detta är nog första kommentaren jag skriver också för jag är en stor smygare i bloggvärlden. :) ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad hedrad jag känner mig som får första kommentaren bara sådär ;) Välkommmen!

      Jag tror att det är kanske två eller tre år mellan bilderna. Och visst är det skillnad! De är så himla lätt att glömma när man sitter och tragglar. Men jag tror på utveckling så om några år ska det banne mig vara ännu större skillnad. Övning ger färdighet.

      Du ska veta att det sällan blir några bilder som jag tänkt ut i mitt huvud när jag ritar. Ofta får man vara öppen för vad som hamnar på pappret och acceptera sin personliga stil. Men jag känner så väl igen det där med att ge upp. Det gjorde jag också för fem år sedan så mycket att jag många gånger om trodde jag skulle sluta måla helt. Och det blev ett stort hinder för min utveckling. Men med tiden och med någon beslutsamhet jag inte vet var jag hittade så har jag kommit över den tröskeln. Så jag tror nog inte din arm är utan hopp ;)

      Radera
  2. Vilken underbar blogg du har och finfina bilder gör du också. Ska återkomma hit titt som tätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Du är välkommen när som :)

      Radera
  3. Jag tycker precis som du! Jag får verklighetschocker för det mesta. Men det är ju tipsen jag vill åt. och kanske samhörigheten. Att alla strävar efter samma sak och att många faktiskt kan fixa det trots allt! Det håller drömmarna vid liv :)

    SvaraRadera
  4. Har också läst ett inlägg på en illustrationsblogg om att personen inte läste andra illustrationsbloggar. Antagligen på samma blogg med tanke på att du har den i din lista (som jag är otroligt glad över att få vara med i, tack snälla! :)

    Förstår inte alls den tanken själv, jag älskar också att titta runt på illustrationsbloggar och inspireras, bli taggad, må lite dåligt och därför kämpa jävlar anamma för att utvecklas och bli bättre. Tycker nästan det är lite tunnelseende att vägra se annat, men man är ju olika. Det är ju en konst i sig att bli inspirerad utan att låta sig nedslås, men jag förstår inte riktigt hur man kan utvecklas om man inte "tävlar" och jämför sig med något eller någon. Det är i alla fall för mig en del av processen.

    Vad härligt att se sådana framsteg, det måste ju vara sporrande av något! :D

    Kram på dig.

    SvaraRadera
  5. Vilken bra blogglista! Jag som också gillar att läsa andras illustrationsbloggar blev glad för lite nya tips :) Gillar verkligen dina bilder också!

    SvaraRadera