onsdag 9 mars 2011

Spring i benen


Haha, jordens fulaste marsvin (om nu någon alls ser att det är ett marsvin) men det är så befriande att jobba med akvarell. Jag älskar mina pennor men ibland känner jag mig så begränsad och strikt med dem. Med akvarellen är det lättare att leka och följa impulser. Rätta till och fixa utan att göra om en hel bild.

Men jag är inte så van vid akvarell än. Det kommer. Men jag trivs med det.

Är det helt idiotiskt att som nybörjare på ett material bestämma sig för att göra bilder till en hel barnbok i mediet? Jag menar, det lär ju vara skillnad på första och sista bilden i fråga om vana. Fast samtidigt har jag precis nyligen sett akvarellbarnboksbilder som varit alldeles hemska. Min lär ju bli bättre än så. Kanske inte som jag tänkt i huvudet sådär svindlande - men ändå mina. Och det är ju min historia som jag tolkar. Kanske blir det fantastiskt bara därför att. Nej, jag måste våga! Våga. Det är ju så man lyckas har jag hört...

Ibland känns det verkligen så. Att man aldrig är bättre än den sista bilden man gjort - och det är inget kul om den inte blir bra. Men det är väl egentligen inte så antar jag...

.
.
.

För övrigt kom jag ingenstans med farstun. En annan dag kanske...

5 kommentarer:

  1. Jag tycker om hennes hår (och kjolen skulle jag vilja äga själv). Och äsch för nybörjare, visst du kanske inte är så van vid mediet men du har ju hutlöst mycket erfarenhet inom området. Vilket innebär att du inte börjar helt från noll : ).

    GO ANJA OCH ALBIN.

    För övrigt tycker jag mycket om din nya header Den känns som om du pratar med mig och min blick dras med runt en varv i "Äh det gör jag imorrn" snurren. Fint.

    SvaraRadera
  2. Väldigt sött marsvin måste jag säga! Och jag undrar hur fort en sån liten krabat kan springa. Att döma av bilden väldigt! Men den blev väldigt fin i akvarell. Och som du säger, du tolkar ju DIN berättelse och du är den enda som vet hur det ser ut i ditt huvud så vi får bara anta att det var precis så som du tänkte! ;)

    SvaraRadera
  3. Asså shiiit vad du är grym :o

    SvaraRadera
  4. Emmy: Du är underbart bra mina fina syster! Självklart har du rätt. Jag börjar inte på noll. Och med ditt härliga stöd kommer kanske ungarna på bild också! (jävla ungar!)

    Ja, jag ville ha snurr på den. Bra att du gillar :)

    SvaraRadera
  5. SV: Nej, jag mena inte så, jag menar att jag nog ser ut som en gammal kärring i dom. Visst var de skeetsnygga ;)

    SvaraRadera