tisdag 29 mars 2011

Om inte sockermonstret tar mig först!

Är trött och vill skylla på att det är sommartid. Men det stämmer ju i så fall inte alls eftersom klockan egentligen hade varit sju nu vintertid. Men jag är trött i alla fall. Har somnat lite galet de senaste kvällarna bland annat på grund av nattmålande. Ibland tänker jag att jag inte borde syssla med det där utan bara gå och lägga mig. Men det räcker ibland med att jag bara tittar i någon inspirerande blogg (och det finns ju många) så vill jag måla. Och inte blir det bättre av att gå på vernissage och allt. Kanske sätter jag mig och skissar ikväll fast jag är för trött.

Ja, om inte sockermonstret tar mig först!

Ja, för det är den andra dagen på mitt hälsosamma liv. Första dagen var sååå motvillig. Gick och muttrade för mig själv hela dagen som om det var någon som tvingat mig till att ta detta vanvettiga beslut. Var jag ens redo, liksom? Fast sanningen är väl att jag är redo men bara så rädd för framtiden vad det gäller vikten. Idag kändes det faktiskt bättre när jag vaknade. Kände mig tom förväntansfull inför den kommande förändringen och vilken lättnad några kilos försvinnande skulle kunna göra. Men så någon gång vid lunch attackerade sockermonstret och har inte lämnat mig ifred på hela dagen. Även nu försöker jag hitta utvägar från mitt beslut att vara sockerfri fram till nästa lördag. Men ju mer sugen jag blir desto mer vet jag förståndsmässigt att det är nödvändigt. Jag har sååå många kilon att gå ner och en massa ovanor jag på vägen ska försöka lära mig att handskas med att det bara är att börja reda i en ände...

Nej, nu ska jag nog gå och ta en frukt. Det låter förståndigt. Ja, det gör det...

1 kommentar:

  1. Tack för kommentaren! :) Jag blir alltid lika glad.

    Det där sockermonstret har en kusin som bor hos mig. Jag kämpar också med mitt beroende, det är skitsvårt. Att man får ångest när man ger efter hjälper ju inte riktigt direkt. Ett tips är att köpa ett sött grönt te, smaksatt med bär eller frukt av något slag, och ta en stor fet kopp när suget kommer. Det stillar faktiskt ganska bra. Och dricker du mycket te blir du rätt mätt också, vilket ju är bra för då är man inte sugen på att äta längre! Perfekt! Fast du skapar ju ett teberoende istället, om du nu inte redan är fast i den fällan. ;)

    SvaraRadera