fredag 22 april 2011

Ångestladdat


Det här är anledningen. Anledningen till att jag har en bok på 150 sidor liggande i något hörn utan och att den blir klar. Ren och skär ångest ligger framför mig nu i pappersform. För den är skissad och renskissad och väntar bara på att jag ska sätta penseln mot pappret. Men det bara vrider sig i magen av alla dessa år av förväntningar och tankar om just de här bilderna och hur de borde bli. Och nu ska det liksom bli. Skissen är bra - men frågan är om det blir som jag har tänkt mig. Om jag svävar ut lite för mycket i mina tolkningar. Om rätt känsla hamnar där när färgerna gör det. Jag har hukat bakom all denna beslutsångest och prestationsångest så länge vad det gäller denna förbaskade bok att jag bara måste börja nu. Även om jag slits i tu.

Och ändå..

Det är ju tusan bara en bild. Men det är som om hela min dröm hänger just på de här bilderna och det sliter sönder mig.

.

Nog med dramatik. Nu blir det action. (Hjälp!)

3 kommentarer:

  1. Åh, hur har det gått? :)
    Du, blir du missnöjd med en bild är det ju bara att måla om den. Du kan måla om den hur många gånger som helst tills den är preciiis så som du vill ha den! Den första bilden behöver nödvändigtvis inte vara den enda. Det är ju ingen examination utan det är DU som illustrerar DIN bok. Hur häftigt är inte det? :)

    SvaraRadera
  2. åh jag förstår hur det känns, kör bara på, börja så känns det bättre :)
    du är super duktig så det kommer bli bra!

    SvaraRadera
  3. Britta: Det har faktiskt gått ok här. Bara ångest efter varje gång jag pausat från den. Men det är bara att tvinga igång sig :) Och jag veeet ju att jag kan måla om. Mer så att jag är rädd att det aldrig kan bli så fantastiskt som jag tänkt - men det är sant - MIN bok MIN stil. En bra grej det där...

    Adelina: Ja, det kändes bättre av att börja faktiskt :) Och tack för det välbehövliga peppet :)

    SvaraRadera