söndag 29 maj 2011

Flytta mors dag!

Mors dag idag och jag inser att jag verkligen är en mor. Hela min tillvaro bara domineras av det här moderskapet och idag, på mors dag är det en trött och något utarbetad mor som skriver. I konkret mening kanske jag inte gör så himla mycket nu. Jag städar inte, diskar minimalt och låter tvätthögen växa framför ögonen på mig utan att göra något åt det. Men att vara en mor innebar dygnet runt tillgänglighet och ännu en gång sänder jag beundrande tankar till alla de ensamstående föräldrar där ute utan möjlighet till avlastning.Själv klappar jag nästan ihop av några månaders vårbruk.

Och så är det mors dag idag. Inte oväntat så jobbar min fina man och dagen ser därför ut precis som alla andra dagar. Jag har allvarligt funderat på om man skulle kunna ansöka om en flytt av mors dag. Jag undrar liksom i ärlighetens namn hur det hela är tänkt. Fars dag ligger på hösten, långt från både sommar och jul. Men mors dag ligger på våren, alldeles intill skolavslutningar, studenter, och i mitt fall ett hektiskt vårbrukade och ensilagerace. Jag hade mycket hellre haft mors dag i mars. En bit innan påsk och ändå sådär så man börjar känna av våren. Andra söndagen i mars! Ska vi spika det?

Det är väl egentligen familjetiden och tiden för mig själv jag saknar. Men jag ska inte måla hela bloggen svart på en gång såhär. Igår rymde jag från familjen och gården och fick lite möjlighet att bara få vara Elin för en stund på en ytterst trevlig inflyttningsfest! Så när jag satt där med trevligt folk och levande musik i kroppen så kom den där nu sällsynta känslan av att vilja dansa. Det var säkert ett år sedan jag dansade sist. Och jag började verkligen sådär på riktigt längta efter att ge mig ut på golvet igen.

Nä, nu ska jag se om jag i alla fall kan låtsas ta tag i matlagningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar