måndag 23 januari 2012

Målartips

Det har hänt mycket på den här bloggen. Men framför allt har det väl då följaktligen hänt en del med mig också. Vi hänge ju ihop ganska bra vi två: Elin och Bloggen. Vad hade bloggen varit utan Elin? Eller kanske snarare: vad hade jag varit utan den? Vad hade jag varit utan Er? Vänner, familj, bloggläsare och annat folk som av olika anledningar läser detta. Och sedan har vi ju allt folk jag läser och beundrar där ute också som jag ständigt tävlar med mig själv för att nå. Jag hade definitivt inte målat som jag gör nu utan alla er.

Här är i alla fall vissa tekniska grejer jag kommit fram till under resans gång som förbättrar mig som tecknare/målare:

Måla med övertygelse
Det är sjukt svårt att måla en bra bild om man VILL att den ska bli bra och tänker för mycket. Det är mitt ständiga hot. Klart man ska tänka när man målar men som när jag tex målar porträtt nu för tiden så måste jag veta, när jag sätter pennan mot pappret, att det blir likt. Det är inget jag tillåter mig att fundera över längre utan jag fokuserar istället tankarna till själva utförandet och känslan i bilden etc.

Osäkerhet syns
Det här hänger ihop med punkten ovan. Men för egen del vet jag att linjer i mina teckningar som görs planlöst och osäkert får inte samma stuns som de jag gör när jag vet var de ska sitta, har för roll i bilden etc. I målning är det ju lättare att ändra (vilket jag gillar) så där handlar det mer om att bara måla på målmedvetet: då tycker jag att det blir bäst. Men ack! Jag lever ju inte alltid som jag lär trots att jag vet...

Slappna av
Jag var helt livrädd och övertygad om att jag inte hade någon form av färgkänsla innan mina promarkers. Men allt handlade bara om brist på övning och erfarenhet. Nu när jag kan slappna av inser jag också att jag har en stor kunskapskälla i mig som jag inte kan ta på eller ens ibland definiera - men som hjälper mig gång på gång. Fast.... det funkar bara när jag slappnar av!

Alla måste öva
Jämt! Man blir inte bra på det här utan att öva. Det är det ingen som blir. Inte ens megaproffsen (Det är ju där man ser exempel på storslagen övning och talang också givetvis). Så jag övar vidare helt enkelt.

Gör klart!
Under en stor del av mitt liv har jag sagt till mig själv att jag är en människa som bara börjar på saker och aldrig gör klart. Pyttsan! Med teckningarna har jag verkligen lärt mig ett annat sätt att se på det. För det är många gånger jag har gjort teckningar som jag tänkt kommer bli skit men sedan visar sig bli jättebra bara allt kommer på plats. Så jobba på Elin och kör förbi skitstadiet så ska du se att det bli bra! (Och så blir man fasligt nöjd med sig själv när man gör klart saker också)


Okej, jag lever inte alltid som jag lär men jag vet i alla fall det här om mig själv! Och det känns utan tvekan som en vinst.

1 kommentar:

  1. Du sätter verkligen ord på det! Allt handlar om självförtroende! Och att låta bli att vara lat. Hmm... måste nog öva upp båda...

    SvaraRadera