onsdag 20 juni 2012

Tänk att ha ett jobb

Nej det är ingen ordning med mitt bloggande nu! Kvällarna är så ljusa och långa och allting ska göras på en gång. Fina mannen börjar komma ur sin jobb-bubbla och själv börjar jag se ljuset efter de senaste veckornas hets. Även om jag jobbar i sommar, till skillnad från många lärare på skolan som nu har sommarlov, så tycker jag det är skönt när lärarna går på lov. Inget mer flyttande av klassrum och möbler och stress och den där känslan av avslut som hänger i luften. För jag ska ju inte sluta. Inte än i alla fall.

Och det där med att sluta det här jobbet till hösten har hängt som en skugga över mig nu ett bra tag. Vad kommer sedan? Jag gillar inte ovissheten och lämna ett jobb jag trivs med och som jag äntligen äntligen kommit in i på riktigt. Men med tiden har jag ändå förlikat mig med hur det är och sett möjligheterna i nya erfarenheter. Vad som än kommer, kommer faktiskt att bli bra! Jag har vetat det.

Och idag vet jag säkert!
 För jag har fått jobb till hösten!

 Jag är så lättad och glad och allt det där så det är inte klokt. Egentligen är det inte klokt heller med tanke på att hela den här bloggen går ut på en uttrycklig önskan och dröm om att satsa på detta med målandet på heltid. Men för min del behöver jag det fasta praktiska som utmanar mig mer konkret tillsammans med tecknandet och drömmandet. Jag tror det gynnar varandra och framför allt trivs jag med stabiliteten och att scheman och rutiner att följa. Det finns många vägar att nå till sina drömmar och det här är en...

Och egentligen (såhär har jag tänkt många gånger om den senaste tiden) om det hade varit precis såhär resten av mitt liv med fantastisk man och underbara barn, stökigt men trivsamt hus, ett jobb jag trivs med och utmanas av, kvällar och nätter fulla av tecknande och drömmande: då hade bara det varit fantastiskt! Jag kanske strävar framåt och vidare mot drömmar och mål men det jag har uppskattar jag något otroligt mycket.

Så ikväll orkar jag inte rita. Orkar inte streta och värdera och slå i böcker och hitta referenser. Ikväll njuter jag bara av känslan att ha ett jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar