måndag 25 juni 2012

Att rita trendigt

För ett tag sedan hamnade jag i ett väldigt intressant samtal med en förläggare på ett förlag inte allt för långt härifrån. Här sitter liksom jag och är hyperfokuserad på min egen utveckling: att nå dit jag tänker mig i en stil som passar just mig. Hela tiden avväger jag vad som är jag, vad som är bra och vad jag ska göra som nästa grej. Men så börjar hon prata om vad som säljer - att rita i olika stilar för olika saker och vad det är som säljer böcker. Hon pekade ut en stil som är "inne" och som ju inte alls är jag.

Och jag har inte alls tänkt på ritade riktigt så innan utan mer som om man väljer stilar efter vad som passar en som kund - precis som kläder. Jag har aldrig tänkt på att det kanske är illustratören som ska bredda sin stil för att passa in i marknadens trender - ja, för att överleva. Och kanske var det inte så hon heller menade utan mer något jag tänkte. Men kanske är det också så...

Fast jag tror också på att hålla och utveckla det man gör. Den stil jag jobbar med nu kan man se ända tillbaka från när jag var riktigt liten. Sedan har jag ju lånat och härmat och lärt mig under tiden men i slutändan hoppas jag allt är jag. Att om man ser mina bilder så känner man igen dem. Och att det är det som håller i längden och lyser igenom hur jag än ritar.

Vem vet, kanske blir min stil en dag det supertrendigaste som finns.

2 kommentarer:

  1. Ja, jag tror mer på att hitta sin stil och hoppas på att den en dag blir trendig :) Egentligen har jag ingen aning hur det fungerar i illustratörsvärlden, men jag tänker på vissa illustratörer som man verkligen känner igen stilen på... gör de verkligen annat också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också på det där. Men kanske är jag inte tillräckligt unik för att sätta sådana trender. De andra illustratörerna kanske anpassar sig mer än vad man tror. Men jag kör på så blir det nog bra... :)

      Radera