fredag 9 september 2011

Att teckna med hela Sverige...

Jag tecknar med hela Sverige. Eller i alla fall hela Sveriges bloggare: vad resten gömmer i byrålådorna har jag ingen aning om. Det sitter antagligen en hel bunt med otroligt talangfullt folk där ute som antingen tecknar för andra forum eller bara glömt bort att teckna i vardagshetsen. Men oavsett så tecknar jag med hela Sverige. Jag inspireras, lär mig och njuter av alla dessa fantastiska alster som kommer upp i bloggarna. För en bild säger så himla mycket!

Men jag jämför mig också med hela Sverige.

Det är baksidan av det här. Och det är minsann ett gäng fantastiska bilder att jämföra sig med.  Men det är ju också hela Sverige jag jämför mig med. Det finns alltid de som är bättre än mig. Som kan sådant jag vill kunna och som lyckas mycket mer än vad jag gör. Men det är också hela Sverige.
Och då känner man sig liten och talanglös helt plötsligt.

Då är det dax att zooma ner sig på en lokal nivå. Väldigt lokalt. Kanske så lokalt att det går rakt in i hjärtat. För det jag gör är speciellt. Det jag gör betyder något. Det jag gör tilltalar människor. Och det jag gör gör ingen inom de närmaste 2 milen i alla fall. Kanske...

Så kanske är det dax att gnugga bort den här förminskningssynen på mig själv. Att inte vara tillräckligt bra eller speciell eller vad tusan det nu är som gör att jag fegar jämt.

Frågan är hur man gör? 

2 kommentarer:

  1. Du jämför dig med vissa ... och andra jämför sig med dig. Du är så talangfull, du kan skriva och rita på ett personligt sätt, ofta med en humoristisk twist. Jag vill säga - sluta grubbla, men vet att det inte är så lätt att bara sluta... men ändå - Sluta grubbla! :)

    Eller förresten, gör inte det, för det är intressant att läsa om... men sluta tänk att du är sämre än någon annan. Du är bra!

    SvaraRadera
  2. Jag vet vad du menar. Ibland så är det bra att koppla bort sig själv från nätet... och bara göra det man tror på utan att jämföra sig. Sedan finns det vissa "bloggar" som verkar negativt för mig. Jag vet inte varför vissa gör det men dessa tar jag bort från min lista av bloggar jag besöker.
    Annars tycker jag att du ska tala om för dig själv varje dag att det du gör är bra! Och för varje dag blir du bättre och bättre!

    Kram
    Mika

    SvaraRadera