fredag 10 augusti 2012




Planlöst skissande av fjärrskådande figurer.













2 kommentarer:

  1. Hur börjar du rita när du ritar som om du är ovanför tjejen? har försökt rita så, men min tjej ser jätte missbildad ut :( Kan inte rita.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofia!

      Menar du bilden längst ner i inlägget? För det första vill jag säga att en av de svårare grejerna att rita är just i vinklar där man får förkorta kroppsdelar. Ja, det ser minst sagt missbildat ut för mig med när det blir galet. Knepet ligger i att bortse från vad man vet och bara försöka rita det man ser. Mitt tips är därför att iaktta och rita av alla möjliga vinklar på kroppen så att man får ett brett register att utgå ifrån när man ska rita ur fantasin. Så gör jag och mitt register är lååångt ifrån fullt så jag övar vidare.

      Ett annat tips är att använda sin egen kropp och se sig i spegeln eller ta kort på sig själv eller andra för att se hur vinklarna fungerar. Och det är heller inte fel att kopiera andra tecknare när man övar! Ser du nått du gillar: prova att måla av det.

      Men överlag när jag ritar sådana här mer "planlösa" bilder så börjar jag med huvudet och låter sedan proportionerna för resten av kroppen utgå från detta. Jag fantiserar gärna under tiden jag ritar och ett streck liksom föder ett annat. Jag försöker också att inte ge upp och sudda för mycket - för en del bilder ser helt kassa ut ett bra tag innan de blir bra.

      Ingen blir bra utan övning så ge inte upp! :)

      Elin

      Radera