söndag 11 december 2011

Sluta grubbla börja sova

Det här är inte så mycket en "Idag har jag..."-blogg  mer än när det möjligen kommer till målandet. Ändå rullar livet på runt mig nu i ett till synes kontrollerat tempo men inuti mig rullar allting för snabbt. Någon sa att jag har flyt. Och det tycker jag också till viss del. På somliga områden i alla fall. Men vissa dagar sliter jag mitt hår och undrar vad jag håller på med. Att jag kanske lägger energin på fel saker när det jag lägger ner mest energi på går sämst och när det jag bara gör utan att tänka är det som funkar.

Men  det är väl inte en alltför komplicerad logik det där egentligen. Det är väl sällan så att man skriver sin bästa text eller ritar av ett bra porträtt när man tänker på det för mycket. Ibland ligger tricket i att tänka förbi det. Gå på övertygelsen om att man kan och känslan. Så jag ska väl bara helt enkelt tänka mindre. En slutsats jag dragit typ 1555 gånger tidigare. Undra om det lyckas denna?

I helgen har jag i alla fall inte sytt upp mina gardiner, inte bakat lussekatter, inte städat vårt skitiga sovrum som inte blivit städat sedan urminnes tider, inte hittat en enda tomte.

Däremot har jag dekorerat 5 pepparkakshus, målat på en tavla, varit på kalas, glöggfikat, gått i kyrkan (!), hämtat tavlan på mig själv. Bara de fem senaste sakerna idag.

Så sluta grubbla. Börja sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar