onsdag 1 maj 2013

Räknas och värderas

Mitt hjärta ligger hos människorna. Jag har knappt haft ett jobb som inte på ett eller annat sätt handlar om människor. Även när jag som tonåring städade så hängde jag hellre i rummen hos de äldre på vårdhemmet och pratade än jag faktiskt städade, och sedan dess har det blivit både hemtjänst, skola, förskola och kommunikation.

Nu jobbar jag på en förskola. När jag kommer till min arbetsplats får jag glada tillrop varje morgon. Av barnen alltid ett leende, ibland en kram och för det mesta någon som vill berätta något. Och även om jag har haft en dålig morgon så ler jag alltid då. När jag fem timmar senare sätter mig i bilen hem känns det som om jag har vänt ut och in på mig själv minst tio gånger och som att jag är tom på energi. Vissa dagar känns det som om jag har använt hela mitt register och inte orkar mer. Andra dagar känner jag mig inte så påverkad. Och andra dagar är det alldeles värt det. För jag gillar mitt jobb och jag gillar människor.

Och jag jobbar med människor som gillar människor. Uppdraget som vi förskollärare har blir bara mer och mer omfattande vad det gäller ämnesområden. Men som en ram runt allt detta för att det ska fungera och för att barnen ska kunna ta till sig det andra, så måste de lära sig att värdera sig själva och andra människor. Så dagarna består av ständiga diskussioner och hur man ska vara en bra kompis, vad man får och inte får göra mot andra människor och glada tillrop så fort någon gör något särskilt omtänksamt. För vi vill ju lära dem att människor räknas, värderas och är värda att bry sig om och tycka om.

För hur skulle världen annars bli?

Politikerna är kanske inte medvetna om våra arbetsförhållanden men de vet att det är viktigt att lära barn värden. Så samtidigt som vi ska vässa oss pedagogiskt och förbereda barnen för skolgången så ska vi förmedla värden i allt vi gör. För människor är viktiga och det är på dessa små människor som samhället en dag kommer att vila. Och kan de inte skilja på rätt och fel och inte vet hur man värderar sig själv eller andra: hur skulle då världen se ut?

Så långt är jag och samhället i teorin överens.

Men det är något som händer på vägen.
Skolåren går förbi och fokuset ändras.
Barnen fortsätter i och för sig att formas till goda samhällsmedborgare men de får allt oftare frågan om vad de vill bli. Och den ultimata frågan blir plötsligt om man ska söka sig in på en karriär man brinner för eller som man kan tjäna pengar på: och i bästa fall kan man kombinera de båda.

Men är man en människa som tycker om människor är det ganska troligt att man väljer med hjärtat. Och gillar man människor och vill jobba med dem så har man i stort sett tagit avstånd till alla drömmar om pengar och rikedom (om man bortser från trisslotterna man köper någon gång i månaden). Och det tragiska är att när man har kommit så långt i sitt beslut så vet man att det är precis så samhället ser ut.

För det finns inga pengar i människor. Och även om pengarna inte är det som främst driver oss till att gå till jobbet varje dag (nåja) så känns världen alltid helt vrickad när man får höra om bekanta i vitt skilda yrken som får en ingångslön 8000 kr högre än min lön nu.

Jag lär barn, på uppdrag av staten och samhället, att människor räknas och värderas - men blir inte värderad själv. Jag jobbar efter fyra års högskoleutbildning i en verksamhet som bara får större krav men med mindre resurser.  Hur går det egentligen ihop?

Och det som jag verkligen verkligen inte förstår är att samhället ju är byggt av människor men ändå är det som om ingen riktigt låtsas om det. Det är vi som har byggt vårt samhälle såhär, det är människor som har beslutat om läroplanen jag följer, det är människor som har beslutat om de otillräckliga resurserna i vård och skola i både personal och pengar, det är människor som värderar mitt arbete i pengar. Och alla vill ha en skola som gynnar våra barn, alla vill att våra nära och kära som blir sjuka ska få bästa vård och alla vill att de själva när de blir gamla ska få värdiga sista år.

Men ändå jobbar många där ute, med just människor, under arbetsförhållanden som är ohållbara och med en lön som på inget sätt värdesätter den roll dessa har i samhället.

Och jag frågar mig (trots att vi gör en omhuldad bubbla i förskolan av sunda värderingar och människosyn) vilka signaler sänder samhället till de växande barnen? Till de gamla ingen hinner prata med fast många vill? Till de födande mammorna som inte säkert kan få ett rum att få sitt barn förlöst i och personal som räcker till?

Är det verkligen så att  människor räknas, värderas och är värda att tycka om och bry sig om?

Varför förmedlas det då inte bättre?

Nej jag förstår inte.

2 kommentarer:

  1. Den här texten är bättre än vad jag kan uttrycka i ord. Och den är viktig! Och bör komma ut till fler ögon. Som en insändare i dagstidningen t.ex.

    För det är nog ett av de viktigaste sakerna idag, som glöms bort eller tystas ner. VÄRDET hos en människa. Värdet som unga individer måste lära sig om, innan de hinner växa upp och börjar behandla andra människor som om de inte har något värde. Lärare, skolresurser och annat som hjälper till att forma unga människor borde verkligen prioriteras. Hur ska de annars kunna få ordentligt med verktyg för resten av livet? Verktyg som inte bara formar denna generationen, utan nästa och nästa och nästa.

    Åter igen. Gillar verkligen det du skrev. Skicka in det någonstans! Få det publicerad. Den texten är värd det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag kan knappt uttrycka i ord hur glad jag blev för kommentaren. :D Alltid lika förundrande när något som kommer ifrån hjärtat går in i någon annans. Och det här BRINNER jag för! Jag har inte tänkt på att skicka iväg det här. Det kanske jag borde: men vart är frågan :)

      Radera